5 merkkiä siitä, että olet muotialan ihminen


Text in Finnish, please use Google translate

Kuten joka alan ammattilaiset, myös muotialan ihmiset erottaa tietyistä luonteenpiirteistä, ulkokuoresta ja tavoista toimia. Idea tähän postaukseen syntyi ihan yhtäkkiä tässä iltasella, se kumpusi itseasiassa minun ja siskoni keskustelusta aiemmin päivällä. Aiheeksi nousi Freddy - housut, joista en tiennyt mitään ja joista sitten katsoin kuvia ja sanoin, että tällaisista ei kyllä muotialan ihmiset tiedä. Josta päästäänkin tähän listaan - laadin tässä sattumanvaraisessa järjestyksessä seikkoja, joista tiedät joko itse olevasi, jonkun lähipiiristäsi tai juuri tapaamasi ihmisen olevan muotialalla töissä:

1. Hide the sexy, mielummin peitä = ei sexy first

Muotialan ihmiset eivät koskaan korosta tieten tahtoen mitään kropastaan, esimerkiksi juurikin Freddyjä käyttäen. Päinvastoin, he peittävät usein sen, ja korostus tapahtuu tarvittaessa esimerkiksi koroilla mutta kikka onkin siinä että kaikesta saa silti naisellisen tyylikkään näköistä. Ylisuuret bleiserit, viitat, löysät boyfriend - tai puvunhousut, skarpit maskuliiniset kauluspaidat, ylisuuret retroneuleet jne. ovat kaikki hyvin muotialalla työskentelevälle ihmisille ominaisia vaatteita. Yliseksikäs, kireä tai liikaa pintaa paljastava vaate ei ole koskaan mitään jota löydät muotialan ihmisen garderoobista. Aidosti muodikas ei ole paljastava.

2. Josta päästäänkin itse garderoobiin.

Muotialalla työskentelevä ja vaikuttava suorastaan hamstraa kaappiinsa vaatteita. Ja asusteita, ja kenkiä. Itselläni ei ole koskaan m.m. tarpeeksi takkeja ja impulsiivisesti saatan ostaa esim. kirpparilta jonkun retrotakin jonka jossain muotisivustolla olen aiemmin bongannut. Muotialan ihmisellä on vaatehuone tai jos tilaa on vähän, kaappitilakin käy aina ahtaaksi. Oli miten oli, vaatteet vievät kämpästä, asunnosta tai jopa talosta suurimman osan tilasta. Heti toisena tulee muotilehdet, jotka tuppaa koristaa jokaista säilytystilaa ja lehtikoria. Niin ja kaikki inspis-alustat, portfoliot ja leikekirjatkin. Pääsyliput museoon, muistokortit ja taide-esineet ovat myöskin hyvin muotialalla työskentelevän kodissa ominaisia juttuja. Vaatteisiin kuluu tämälle henkilölle rahaa, eikä hän koskaan epäröi ostaa ylimääräisellä sen uusimman himotuksensa.



3. Muotialalla työskentelevälle muodin seuraaminen vapaa-ajallakaan ei tuota tuskaa.

Jos huomaat, että aina ajaudut muoti-aiheisten juttujen pariin netissä surffaillessa, katsot näytöksiä ja katumuotiraportteja, lehtihyllyllä valitset ns. muotiraamatun (ja vietät sen lukemisessa vähintäänkin viikonlopun) voit olla varma että muoti on sinulle enemmänkin kuin vain hauska harrastus. Itse huomaan iskeväni silmäni kaikkeen mitä vain voi lukea muotiin liittyen. Huomaan myös äkkiä, jos jokin ei ole aitoa, eli tähän voisi lisätä, että muotialalla työskentelevälle aito on aina paras ja hän myöskin osaa erottaa aidon feikistä tuotteesta (ja tietää mistä löytää aitoa).


4. Valitset kaiken hieman trendi-mielessä. Jopa lomakohteet.

Ruoka, lomakohde, juoma, auto, kauppakorin sisältö - vähän kaiken valitset siltä pohjalta, mikä on trendikästä juuri sillä hetkellä. Olet lukenut sen verran reportaaseja esim. Harper's Bazaarista tai Condé Nast Travellerista, että tiedät minne on ns. hot suunnata matkalle tällä hetkellä. Teet trendikkäitä asioita, valitset trendikkään illallispaikan tai nosteessa olevan museon matkallasi. Muotialan ihmisiä harvemmin näkee snägärillä tai kebab-paikoissa, no aamuyön pikkutunteja ehkä lukuunottamatta. Muotialan ihmiset ovat myös poikkeuksetta hyvin kiireisiä, joten jokin nopea trendiherkku välipalaksi on heille ominaista. Siksi he varmastikin ovat usein hyvin laihoja - annokset ovat pieniä ja aikataulu syömiseen on myös tiukka. Tämä hieman normaalia slimmimpi olemus siis ei suinkaan johdu siitä, etteikö muotialalla työskentelevä ruoasta pitäisi, enemmänkin tässäkin kallistutaan trendivirtausten puoleen ja välillä toki herkutellaan. 



5. Olet kansainvälinen, kielitaitoinen ja utelias

"Read everything you can get your hands on", kuului erään tunnetun trendi-ennakoijan lausahdus. Tuo on todella totta ja pätee todellakin. Muotiala muuttuu ja kulkee salaman lailla joten jotta olet aina vähän askeleen muita edellä, on sinun oltava uskomattoman utelias ja sinun on omistettava aikaa urallesi. Katsot, mitä tapahtuu globaalilla akselilla, luet myös näitä vähemmän 'muotimaisia' sivustoja ja lehtiä kuten Monochrome, The Economist, Vice ja Wallpaper. Olet todennäköisesti hyvinkin omistautunut urallesi, teet kovaa työtä menestyäksesi ja olet valmis ponnistamaan viimeiseen asti.


+ 6. Meillä kaikilla on IPhone tai Mac.

Kyllä, tämä tosiaankin pätee aika pitkälle. Missä tahansa muotialan toimistossa on Mac - koneet ja iPhone on tietenkin hyvin muotimainen puhelin, mutta ei sitä kaikilla ole mutta sanotaanko 80% omistaa sellaisen. Mutta, varma fakta on että Mac ja Apple ovat muotialan ihmiselle vitaalisia. Tunnistat alan ihmiset kyllä omenasta, joko sitten Padissa, puhelimessa tai läppärissä.

Muotiala on aika rankka, mutta uskoisin että kaikki alan valinneet voivat tokaista asian näin;


If you don’t design your own life plan, chances are you’ll fall into someone else’s plan. And guess what they have planned for you? Not much. (Jim Rohn)


(lainaus tästä blogista löydetty)
Postauksen kuvat: Pinterest

Kommentit