perjantai 10. kesäkuuta 2016

Daniela Hellroos - my way to a fitness athlete

P.S. The post is published exceptionally in Swedish and Finnish. Use your browser to translate.


Satt mig ner och intevjuade Daniela Hellroos på Salon 33 om hennes livsstils-ändring, som hänt under de senaste 9 månader. Bestämde mig för att skriva inlägget på svenska och finska. Normalt skriver jag inte på svenska nånsin, men nu tyckte jag det passade in.

Daniela bestämde sig förra sommaren att börja träna för fitness - tävlingar. Hon startade träningen specifikt i augusti 2015, och inom 9 månader har hon gått ner 20 kg i vikt. Hon berättar att tidigare brukade hon skippa bl.a morgonmålet och lunchen, och äta först på kvällen första gången och då mycket ohälsosam kost, allt på en gång. Hon gillade bland annat pizza och kinesisk mat. Hon var trött och kunde inte sova ordentligt om nätterna. I oktober 2015 var hon med i sin första tävling i Finland,bara 2 månader efter att börjat träna.

//Eilen istahdin Salon 33:n kampaamotuoliin ja haastattelin samalla yrittäjä Daniela Hellroosia hänen elämäntaparemontistaan, joka on tapahtunut viimeisen 9 kuukauden aikana. Päätin poikkeuksellisesti kirjoittaa postauksen ruotsiksi ja suomeksi, ajattelin sen sopivan tähän tilanteeseen paremmin.

Daniela päätti viime kesänä kääntää suuntaa kokonaan ja ryhtyä fitness - urheilijaksi. Koko elämäntaparemontti alkoi tarkalleen viime elokuussa, ja yhdeksässä kuukaudessa on lähtenyt yhteensä 20 kiloa painoa pois. Hän kertoo aiempiin ruoka-rutiineihin kuuluneen muun muassa aamupalan ja lounaan kokonaan väliin jättäminen, ja sen sijaan illalla ahmineensa kaikkea mahdollista suurissa määrin, yleensä väsyneenä ruoat painoittuivat hyvin epäterveellisiin valintoihin. Hänen lempiruokaansa olivat pizza sekä kiinalainen. Daniela tunsi olonsa jatkuvasti väsyneeksi, ja uni ei meinannut tulla öisin. Jo lokakuussa 2015, eli pari kuukautta treenaamisen ja elämäntaparempan aloittamisen jälkeen, hän jo osallistui ensimmäisiin kisoihinsa Suomessa.



I slutet av maj tog hon del i europeisk fitness tävling i London, dit det deltog länder såsom t.ex. Storbritannien, Italien och Ryssland. Det finska fitness-laget som Daniela medverkar i slapp vidare och nästa tävling är inom kort och den utförs i Italien, Verona, då är det världsmästerskap som gäller.
Daniela säger att hennes kompis, även fitness tävlande Marie Silmäri, var hennes första pushare i träningsvärlden. Marie sa att hon ser stor potential i Daniela.

Många tror att det att man är fitness tränare innebär att äta väldigt lite eller ingenting alls, det var så som bland annat jag uppfattat det hela. Hursomhelst, visade det sig att vara absolut tvärtom - man tränar mycket, så man äter även mycket. Daniela uppger att hon äter 120g ris till dagen tillsammans med 450g höna (detta delat upp längs med dagen i portioner givetvis och innan tävlingar minskar matmängden och ökar igen efter tävlingen. Vatten skall intas 6 liter innan tävlingen till dagen kombinerat med stora mängder salt eftersom dagen innan tävlingen och under den dagen får man inte dricka.) Normalkost innehåller också 3 äggvitor till kvällsmål, morgonen börjar med gröt och proteindryck, så en massa energi-innehållande kost. Egentligen skiljer sig inte en fitness tävlandes diet så mycket av diverse andra dieter det finns till prova på. Dom har ju nog namn men int kan jag minnas :)

//toukokuun lopussa eli ihan äskettäin oli vuorossa fitness kilpailu-uran tähän asti suurin etappi, eurooppalainen fitness-kilpailu Lontoossa, johon osallistui joukkueet muun muassa Italiasta, Iso-Britanniasta ja Venäjältä. Suomen joukkue johon Daniela kuuluu  pääsi eteenpäin kisassa seuraavalle kierrokselle, jolloin on luvassa maailmanmestaruuskisat Italian Veronassa, nyt kesäkuussa. Daniela sanoo hänen esikuvansa ja suurin tsempparinsa olleen niin ikään fitness-urheilija Marie Silmäri, joka tsemppasi häntä aloittamaan urakan ja näkevänsä Danielassa sen tason potentiaalia.

Yleinen harhaluulo fitness-kilpailijan maailmasta tuntuu usein olevan se (ja voin itsekin allekirjoittaa ennen haastattelun tekoa kuuluneeni näihin uskojiin) että he eivät syö paljonkaan, vaikka tilanne on itseasiassa päinvastoin. Daniela kertoo päivän dieettiinsä kuuluvan 120grammaa riisiä ja mukaan 450g kanaa, jonka hän sitten jakaa sopivankokoisiin annoksiin. Ennen kisoja ruoan määrä hieman vähenee ja vedenjuonnin määrä lisääntyy 6 l päivässä, ja samalla suolan määrä kasvaa mutta kisaa edeltävänä päivänä ja vielä sen aikana ei saa juoda lainkaan vettä. Normaali-dieettiin kuuluu myös 3 munanvalkuaista päivässä sekä puuroa ja proteiinijuoma. Eli loppupeleissä, fitness-urheilijan dieetti on melko yhdistettävissä muihin dieetteihin, joita voi kuka tahansa kokeilla.



Som följd av detta mat-schema, sa Daniela att hon känner sig pigg varje dag - något hon inte gjorde tidigare. Hon orkar helt enkelt bättre, och sover en god natts sömn.

Vad kräver det av en som vill bli en fitness tävlare?
Det kräver en massa vilja och styrka, men vem som helst kan bli det och åstadkomma allt detta, som Daniela bevisat perfekt. Det är ingen skillnad i vilket skick du är när du börjar, huvudsaken ligger i motivationen och ambitionen att lyckas.
"Du kan inte göra detta på halvkraft", säger Daniela - du måste ge ditt allt, vara så att säga all in, varje dag. Givetvis får man som fitness tävlare äta godis och annat sött såsom brownies ibland, tränaren gav dem möjligheten att göra detta efter tävlingen nyligen i London. Då säger Daniela att man känner sej lite äcklad lätt av mängden socker på en gång, men man vill ju äta när man normalt följer en väldigt strikt diet. Daniela säger att hon gärna vill fortsätta tävla, och att hon håller en liten paus nu efter Italien men nästa tävling är möjligtvis på kommande redan i december.

Hon sa att det inte var nervöst att gå på scen första gången, fast hon lite tvivlade men med lite pepp från bekanta gick det mer än bra. Hon har dansat streetdance för länge sen, så att uppträda var inte helt nytt för henne. "Fitness är en livsstil", uppger Daniela. Du kan inte gå ut och äta med kompisar som du brukat tidigare, eller givetvis kan du men det är inte njutbart att se på när dom äter. Det är mera en fråga om att dina kompisar måste anpassa sig med din nuvarande livsstil och leva enligt den när planer görs. 

Någon ’bad habit’ måste alla ha säger Daniela - för henne är det cigaretter. Hon har inte slutat röka under träningen, men hon sa att livet får inte bli för strikt eller enligt regler gående heller.

Artikeln är publicerad i samarbete med Salon 33, Borgå, där Daniela jobbar som företagare. Själv hade jag sett Daniela senast våren för ett år sedan, 2015, då jag gjorde samarbete med Salon 33 senast . Då såg Daniela ut som på bilden nedan (i mitten). Jag tänkte ju inte känna igen henne alls, så mycket hade hon ändrats utseendemässigt. Tyckte hon såg nu både yngre ut för sin ålder samt energiskare.


//elämäntapamuutoksen myötä Daniela kertoo voivansa paljon paremmin ja hänen nykyistä vireyttään ei voi mitenkään verrata siihen, miten hän vielä vuosi sitten voi. Hän saa öisin nukuttua ja työpäivinen jälkeen jää vielä runsaasti energiaa kotitöihin.

Mitä fitness-urheilijaksi tai kilpailijaksi haluavalta vaaditaan?

Daniela kertoo että itse prosessi ja etenkin sen aloittaminen vaatii paljon kurinalaisuutta ja määrätietoisuutta. Mutta kaikki pystyy saamaan tuloksia aikaan - Daniela halusi osoittaa, että hän pystyy siihen ja että mistä lähtökohdasta tahansa on oikeastaan mahdollisuus aloittaa ja onnistua kunhan on tavoitteet selvillä. 
"Tätä ei voi tehdä puoliteholla", Daniela tosin muistuttaa. Kaikkensa täytyy pystyä antamaan, ihan joka päivä. Toki välillä valmentajat antaa luvan karkkipäivään ja esim. browniesten syöntiin - silloin niistä myös nautitaan, mutta myös sokeriähky ja lievä paha olo sen seurauksena on mahdollinen kun päivädieettiin ei normaalisti kuulu sokeri koskaan missään muodossa.  Daniela kertoo, että hän aikoo jatkaa kilpailemista vielä Italian - reissun jälkeenkin - mutta silloin hän lomailee hetken. Seuraavat kisat ovat mahdollisesti jo joulukuussa. 

Hän sanoo lavalle menon jännittäneen vain vähän silloin ensimmäisellä kerralla - hän on tanssinut ennen showtanssia, mutta vaikka siitä on kauan hän tunsi lavallemenon kynnyksen olevan tästä johtuen hieman matalampi. Vähän kavereiden kannustuksella hän tunsi itsensä valmiiksi menemään lavalle ja miettineen mitä hän oikeastaan jännittikään. "Fitness on elämäntapa", Daniela kertoo siitä miten hänen elämänsä on näkyvimmin muuttunut. Siihen on myös sopeuduttava perhe ja ystävät. Toki voit mennä ulos syömään ystäviesi kanssa vanhaan malliin, mutta onko nautinnollista katsella kun he syövät...? Onkin enemmän kyse siitä, että ystävien on mukauduttava sinun elämäntyyliisi kun suunnitelmia tehdään.

Ja onhan ihmisellä oltava jokin pahe, Daniela sanoo. Hänelle itselleen se on tupakointi, jota hän ei kilpailemisesta huolimatta ole lopettanut, eikä sitä kielletäkään. "Kukaan ei ole täydellinen", Daniela sanoo ja yhteen todetaan, ettei elämästä voi tulla liian sääntöihin naulattua.

Artikkeli on toteutettu yhteistyössä Salon 33:n kanssa, josta olen aiemmin kirjoitellut blogiin. Viimeksi olin nähnyt Danielan keväällä 2015 (kuvassa alla keskellä). Kuten näkyy, muutos näin lyhyessä ajassa on hyvin huomattava. Hän on ikäistään paljon nuoremman näköinen nyt, ja energisempi silminnähden.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...