Tanzania continued: Tarangine National Park

Safarireissua suunnitellessa törmää moniin eri palveluntarjoajiin ja reissuvaihtoehtoihin, ja suosittelenkin tekemään hieman ekstra taustatutkintaa sekä kun valitsee kohdetta, palveluntarjoajaa että majoitusta. Valikoiman kirjo on nimittäin sellainen himmeli, että valinnanvaraa on, sen voi totisesti sanoa!

Meille tärkeintä oli lentojen ja lentokenttäkuljetusten sisältyminen pakettiin, sillä lähdimme safarireissulle Sansibarilta, ja palasimme sinne vielä safarireissun jälkeenkin. Ajattelimme sellaistakin, että olisi sitten lopettanut matkan safariin, mutta oli toisaalta aika kiva vielä mennä Sansibarille takaisin nauttimaan elämästä vielä puolikkaan viikon ajaksi, plus näin ei myöskään tarvinnut kantaa ihan kaikkia tavaroitaan mukana ympäri ämpäri. Kannattaa tsekata vaihtoehtoja Safari Bookings - nimiseltä verkkosivustolta, siellä on paljon kirjoitettu myös näistä palautteita niin voi sitten valita luotettavan toimijan josta ihmiset ovat tykänneet ja kirjoittaneet pääosin positiivisia juttuja. Toki tiedän että safareita voi varata myös ns. kaupparatsuilta Sansibarin kaduilta ja rannoilta, ja nämä väittää aina kiven kovaa että heidän hinnat ovat parempia tms., mutta mene ja tiedä. Itse tykkään ainakin, kun kaikki on etukäteen suunniteltu ja varattu, niin ei tarvitse matkalla alkaa säätämään.

Miksi tämä on tärkeää on tietenkin se, että saat sellaisen reissupaketin joka sopii tarpeisiisi mutta myös se, että vietät safarikuljettajan kanssa tuhottoman määrän aikaa yhdessä autossa tien päällä, niin on tietty plussaa jos opas on mukava sekä asiantunteva. Oppaamme oli onneksi näitä molempia (käytimme Kamar Safarisin palveluja), ja istuimme myös yhdessä iltaa vielä safari majoituksessamme kertoen hänelle hieman Suomesta ja näyttäen hänelle eksoottisia kuvia Lapista.

Marera Mountain View Lodge, toisin sanoen safarimajoituksemme, oli kyllä ehdottomasti eksoottisin hotelli, jossa olen koskaan käynyt. Erikoista oli myös, että korkean sijaintinsa vuoksi (vuorenhuiput kohosivat jopa 1800 m. korkeuteen) ilma oli siellä hyvin erilaista, lämpötilat putosi illalla siihen 10-15 asteeseen, mikä oli Sansibarin kuumuuden jälkeen hyvin erikoista. Vuorilla asuu myös eri heimo Masaaista, tämän vuorikansan heimon nimi oli Iranique.

Nämä lapset kyselivät, jos eväistämme oli jäänyt jotakin yli, ja annoimme heille pähkinöitä, hedelmiä ja muffinseja. Kadulla makoili myös kilpikonna. Oli mahtava nähdä tätä paikallista elämää matkapäivien aikana, ja miten heimon ihmiset elävät siellä omissa savimajoissaan onnellisesti. Kouluun lapset saattoivat kävellä omin päin jopa 10 km matkan suuntaansa, ja matkaan lähdettiin kirjaimellisesti kukonlaulun aikaan. Näimme paljon näitä koulumatkalaisia toisena safaripäivänä majoitukselta lähtiessämme.

Ensimmäisenä safaripäivänämme kruisailtiin Taranginen kansallispuistossa, joka on tunnettu elefanttien "suurena marssina" näin kuivalla kaudella, niitä on ihan mielettömästi siellä tähän vuodenaikaan, ja monilla oli myös vastasyntyneitä perheenjäseniä mukana. Elefanteista ei siis ollut vaikeaa saada kuvia tässä luonnonpuistossa, ja huomasinkin että niistä oli tallentunut kameraan eniten otoksia. Tarangine on pienempi kansallispuisto ennen Serengetin mahtipontisen isoa kansallispuistoa, jossa tosiaankin saisi vielä monta lisäsafaripäivää kulumaan.

Puistossa oli paljon ikivanhoja Baobab - puita, joita kasvaa myös m.m. Madagascarilla.

Pumba

Saavuimme Arushaan pienellä "propellikoneella", olivat söpöjä ja vähän kuin yksityiskoneet. Tästä matka jatkui kansallispuistojen alueelle, jotka sijaitsivat 2,5 h ajomatkan päässä. Ajoa kertyi siis safaripäivinä aivan tolkuttoman paljon, mutta sillä tavoin näkeekin eniten. Afrikan välimaastot ovat sen verran pitkiä, että auto on yksinkertaisesti paras menopeli lentokoneen lisäksi.

Ekana safaripäivänä Taranginessa näimme antiloopit, seeprat, leijonat, norsut, pahkasiat, leopardi (joka makasi super kaukana, en saanut kuvaa) ja mitä upeimpia lintuja ja puita sekä ihan ainutlaatuisia näköaloja. Todellinen kerran elämässä - kokemus.

Jaan nyt reissukertomukset safarilta kahteen erään, seuraavaksi siis luvassa Day Two ja maailman kahdeksas ihme, palataan siihen mikä se on seuraavalla kerralla!